Rozhovor ShopRoku – Tomáš Braverman (pro m-ocean)
1) Vyhlašujete již sedmý ročník soutěže. Jak je pro vítěze ocenění důležité? Jakou roli má pro samotné zákazníky?
Logo vítězů a finalistů soutěže ShopuRoku je pro zákazníky jasným signálem toho, že si e-shop drží tu nejvyšší úroveň na českém internetu, a že se na něj při nákupu mohou spolehnout. Ze statistik Heureky vidíme, že vítězové a finalisté soutěže ShopRoku získávají v průměru až o polovinu více recenzí a hodnocení, než ostatní e-shopy. To je pro e-shopy samozřejmě dobrá zpráva. Vítěze i finalisty také na Heurece označujeme, čímž do e-shopů přivádíme další uživatele.
2) Proč jste změnili koncept vyhlášení z odborné konference na galavečer?
Z pohledu e-commerce patří Česko k poměrně vyspělým státům – Češi utratili vloni na internetu 81 miliard korun a na českém trhu působí 36 800 e-shopů. Takováto čísla a takto silný trh si zaslouží pořádnou oslavu. Chceme připravit e-shopům galavečer a show, na kterou nezapomenou a kterou si s námi užijí do poslední minuty. I proto jsme zvolili březnový termín, a ne termín v plné nejsilnější sezóně, kdy má každý nejvíce práce. Chceme poděkovat a ocenit kvalitní e-shopy a oslavit s nimi jejich úspěch.
3) Jaké je největší lákadlo galavečera?
Letos jsme přichystali pro hosty opravdu nabitý program. Celým večerem bude provádět Jirka Mádl, který mimo jiné uvede performance seskupení Amanitas Fire Theathre nebo kapelu Amusement park. Už můžu také prozradit, že vítězové si ceny převezmou z rukou krásných žen – budou to například modelky Andrea Verešová nebo Simona Krainová, moderátorka Emma Smetana nebo youtuberka Shopaholic Nicol.
4) Má ocenění praktický dopad nebo je to „jen“ věc zlepšení reputace?
Dobré jméno a reputace je v současné době věc, která má praktický a přímý dopad na úspěšnost e-shopu J Podle posledních průzkumů trhu vyšlo najevo, že na základě recenzí se o nákupu rozhoduje 82 % zákazníků – to jsou více než tři zákazníci ze čtyř. V počtu internetových obchodů, které na českém trhu působí, je někdy obtížné se zorientovat a vybrat k nákupu to správné místo. A právě recenze a hodnocení, jsou při výběru klíčové. Vítězové ShopuRoku jsou e-shopy, které mají od zákazníků to nejvyšší hodnocení – co více může být pro zákazníky při výběru vodítkem. Navíc, e-shopy, které získají ocenění, na Heurece označujeme, takže do nich přivádíme nové zákazníky.
5) V ČR jsou desítky tisíc e-shopů a mnoho jich zaniká, čím podle vás mohou zaujmout ty nové?
V loňském roce se růst e-shopů na českém trhu poprvé zastavil. Počet e-shopů mírně klesl na 36 800, a tento trend budeme určitě sledovat i do budoucna. Velmi záleží na tom, v jakém oboru e-shop bude vznikat. Určitě už není moc prostoru pro online podnikání v segmentech, které jsou nasycené, a ve kterých jsou marže na zboží nízké – mobilní telefony, obecně elektronika, černá i bílá. Nové e-shopy zde musí zákazníkům nabídnout excelentní služby – od příjemné zákaznické podpory, přes široké možnosti plateb a dopravy, po bezproblémový intuitivní web a často ještě něco navíc – benefit, který zákazníka motivuje nakoupit právě u nás. Opomenout nesmíme ani mobilní připravenost, mobil totiž hraje v dnešní době už klíčovou roli.
Prostor je však v nových menších segmentech, které meziročně velmi vzrostly, příkladně drogerie, jídlo, hudební nástroje. Velkým trendem je zakládání e-shopů specializovaných pouze na úzký segment.
6) Kolik zboží lidé na Heurece najdou? Jaké produkty jsou nejoblíbenější? Recenzují zákazníci také produkty?
Heureka nabízí zákazníkům aktuálně přes 16 miliónů produktů. Nejvíce, a stále nejčastěji, hledají a kupují Češi na internetu elektroniku – především mobilní telefony, notebooky, televizory, ale také bílé elektro – lednice, myčky, pračky a podobně. Nakupuje se však ve všech segmentech – trendem je jídlo online, meziročně až desetinásobně vzrostl také prodej drogerie, kosmetiky, fenoménem online je oblečení.
Co se týče recenzí, nejvíce jich je právě u nejpopulárnějších produktů, jako jsou mobilní telefony, notebooky – obecně elektronika. Jen vloni napsali zákazníci přes milion produktových recenzí.
7) Vyskytují se také falešné recenze, bojujete s nimi?
E-shopy, které chtějí uspět v soutěži ShopRoku, musí být zapojeni do programu Ověřeno zákazníky. V rámci této služby mohou uživatelé hodnocení přiřadit jen ke konkrétní objednávce. To znamená, že daný e-shop hodnotí opravdový zákazník na základě vlastních zkušeností a na základě nákupu, který v e-shopu uskutečnil. My v Heurece máme několik mechanismů, na základě kterých vyhodnocujeme pravost recenzí a hodnocení, a pokud zjistíme falešné recenze, tak je odstraňujeme.
11) Na jakých e-shopech nakupujete Vy sám a co se Vám na nich nejvíc líbí?
Já jsem velmi vděčný online zákazník – v e-shopech nakupuji, co to jde. Od oblečení, přes elektroniku a vybavení do bytu, po krmení pro psa a nejnověji také věci pro syna – kočárky, plíny, hračky, a další věci. Naučil jsem se taky nakupovat na internetu potraviny, a nemůžu si to vynachválit.
12) Působíte i na Slovensku, jak byste oba trhy srovnal? Kde jsou lepší e-shopy a náročnější zákazníci?
Česko i Slovensko jsou trhy, které jsou onlinově velmi vyspělé. Čeští, i slovenští zákazníci, jsou nároční, očekávají vysoký standard, a jsou dobře vzdělaní. Slovensko i Česko je na podobné úrovni online nákupů, i když sledujeme, že je český trh zhruba rok – či dva před tím slovenským. To vidíme na tempu růstu trhu a podobně, rychle nás však dohání.
V čem je Slovensko však rozhodně před Českem, je mobil. Na Slovenské Heurece tvoří mobilní přístupy už téměř 40 %, v Čechách se toto číslo pohybuje u kolem 37 procent.