Ročník přinesl mnoho inovací, velký zájem o program a poukázal na současné trendy eko, bio a vegan
Ocenění jako například Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka nemají za cíl upřednostňovat určité produkty před druhými. Naopak mají jednotlivým produktům pomáhat. A především jsou tady pro zákazníky. Pro jejich snazší orientaci v daném segmentu, které výrobky si jejich důvěru zaslouží, ať už z hlediska kvality, servisu vůči nim nebo přístupu k životnímu prostředí. Na tom všem totiž záleží, jak dokládá i zájem výrobců o program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, který překonal v letošním roce očekávání. Celkem o ocenění zabojovalo 196 nominací v 60 kategoriích. Nejlepším příkladem inovace je letošní Absolutní vítěz programu Spontex Green smetáková řada ze 100 % recyklovaných materiálů. Marketingový program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka se v rámci svého 21. ročníku v ČR a 10. ročníku na Slovensku těšil velkému zájmu výrobců o registrace novinek v obou zemích. A to přesto, že letos na trhu došlo k zajímavému paradoxu. Navzdory velkému zájmu výrobců o program je totiž kvůli pandemii koronaviru inovativních produktů na trhu obecně méně. Výrobci se ale nachází v situaci, kdy už více než rok nelze promovat nové výrobky na veletrzích, organizovat samplingy v místě prodeje a podobně. To je jeden z hlavních důvodů, proč mají firmy zájem o podporu ve formě nezávislého spotřebitelského ocenění. Jako každý rok výrobky hodnotila také odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů.
„V kategoriích potravin a nápojů roste už několik let počet registrací zaměřených na zdravý životní styl např. cukrovinky se sníženým obsahem cukru nebo veganské potraviny. Ale i napříč všemi kategoriemi je oproti posledním ročníkům vidět ještě větší tlak na ekologii a udržitelnost,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services.
„Novinky, které letos ve spotřebitelském průzkumu bojovaly o titul Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka v jednotlivých kategoriích, jsou převážně vyrobeny z udržitelných zdrojů, recyklovaných materiálů, mají eko-friendly obaly či složení (především drogerie) a nebojí se tím pochlubit. Osobně mám velkou radost, když vidím silný trend inovací, který je win-win pro spotřebitele, pro výrobce, ale i dlouhodobě pro životní prostředí. Chybí tak sice odvážné inovace spočívající třeba v netradičních příchutích typu jogurt s colovou příchutí, který mimochodem před více než deseti lety na trhu své místo nenašel. Po podobných výrobcích se mi snad jen z nostalgie trochu stýská, ale už asi všichni výrobci pochopili, že v přístupu k ekologii a udržitelnosti jsme všichni na jedné lodi. Novinky tedy na první pohled nejsou pro spotřebitele často tak výrazné, ale zato obecně mnohem prospěšnější pro naše zdraví a prostředí, což je dobře,“ dodává Lukáš Matějka.
„Nárůst jednotlivých kategorií a inovací zapojených do oceňování, který každoročně zaznamenáváme, dokládá, že spotřebitelé ho vnímají pozitivně a jako faktor, na který je důležité upozorňovat. Z dlouhodobého průzkumu spotřebitelského chování mj. vyplývá, že produkt, který je označen logem Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, motivuje 53 % spotřebitelů k jeho koupi (nezávisle na znalosti),“ uvádí Jana Medenica, projektová manažerka programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. „Tradičně byly hodnocenykategorie, jako Alkohol, Cereálie, Cukrovinky, Čokoláda, Káva, Koupelová kosmetika, Krmiva, Balené maso, Papírový program či Těstoviny. Nově přibyly v letošním roce kategorie reagující na současné trendy, jedná se tak např. o Bezlaktózové potraviny, Bezlepkové pečivo, Vegetariánské či veganské potraviny, či různé kategorie ekologicky zaměřených spotřebních a drogistických produktů, hodně se teď logicky inovuje také v hygieně či úklidu,“ dodává Jana Medenica.
„Navzdory probíhající pandemii roste procento nakupujících, o kterých můžeme říci, že jsou to ti, kteří udávají trendy. Rádi zkoušejí nové věci, vyhledávají nové výrobky, značky, nebojí se experimentovat. Z posledního průzkumu Shopper Trends, který jsme realizovali v závěru loňského roku, vyplývá, že aktuálně mezi českými nakupujícími je 21 % těch, kteří lační po novinkách. Oproti nakupujícím v západní Evropě je to sice relativně malé procento, ale trend je určitě pozitivní, „uvádí Soňa Fialová, CZ & SK CI vendor manager společnosti Nielsen IQ.
„Nechci být prorokem, ale připadá mi, že tento ročník je velmi inovativní, a to jak po stránce obsahu a užitných vlastností výrobků, tak i po stránce obalů a ekologických přístupů. Začíná v této oblasti tvrdý boj o přízeň zákazníků a výrobci to uchopili správně,“ říká za odbornou porotu Michal Ševera, člen představenstva Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Čeho si na novinkách ceníme?
Hodnocení nových produktů bylo provedeno na základě spotřebitelského průzkumu realizovaného v měsíci květnu 2021 výzkumnou společností Nielsen IQ. Respondenti hodnotili v 60 kategoriích 196 novinek, které byly uvedeny na trh v období leden 2020 – květen 2021. V každé kategorii soutěžily minimálně tři konkurenční produkty a při výběru respondentů byly zohledněny atributy, jako například složení domácnosti či přítomnost zvířete v domácnosti. Respondenti měli možnost hodnotit vlastnosti novinek, přičemž z průzkumu vyplývá, že nejdůležitějším znakem při novém produktu je na prvním místě chuť / funkčnost, následuje kvalita, překvapivě na třetím místě je obal a na čtvrtém značka produktů. Pro respondenty, kteří novinku neznají, je nejvýznamnějším atributem obal, následuje kvalita a značka.
Také v letošním roce výrobky hodnotila odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů. Čestné uznání poroty získal Ovsánek, který je naprostou novinkou v kategorii bezlaktózových potravin – působí jako jogurt, ale jedná se o nemléčný zakysaný výrobek z klíčeného ovsa.
V letošním roce získají značky ještě větší podporu. Organizátor ji letos připravuje ve spolupráci s řadou mediálních partnerů pro nadcházející rok. Odehraje se v TV, outdooru, tištěných i on-line médiích, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také silnější mediální podpora vybraných značek formou různých promočních soutěží. Vítězové mohou při propagaci oceněných novinek ve svých marketingových materiálech užívat logo Volba Spotřebitelů – Nejlepší novinka 2021 po dobu jednoho roku. Až do konce roku 2021 mohou mít logo umístěné na obalech výrobků.
Partneři programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2021:
- výzkumná agentura a odborný partner: Nielsen IQ
- B2C mediální partneři:
tisk: E15, Gurmet, Mediální skupina Mafra,
rádia: Evropa 2, Frekvence 1, Rádio Zet, Youradio Talk
internetové portály: Babinet, Jen ženy, Jooble
outdoor a in-store: Inpublic Group, Store Media, City Digital Media
- B2B mediální partneři: Zboží&Prodej, ZaPnovinky, Pharma Profit, Svět balení, Media Guru, kongres Samoška, kongres Čerpačka, obalový kongres Obalko, agentura SC&C
- speciální partneři: Email kampaně, Wau! Studio
SEZNAM OCENĚNÝCH VÝROBKŮ
Kategorie | Vítězný produkt | Společnost |
Alkohol | REPUBLICA | STOCK PLZEŇ – BOŽKOV |
Autokosmetika | SHERON SOFTPACK SMĚSI DO OSTŘIKOVAČŮ | DF PARTNER |
Balené vody | MATTONI V PLECHOVCE | MATTONI 1873 |
Bezlaktózové potraviny | OVSÁNEK | SEMIX PLUSO |
Bezlepkové pečivo | BEZLEPKOVÁ ŘADA VITACELIA | PENAM |
Cereálie | GRANOLA MÜSLI MACA & CACAO | WILD & COCO |
Cukrovinky | MENTOS GUM PURE FRESH FRUIT WATERMELON | PERFETTI VAN MELLE CZECH REPUBLIC |
Čaj | BERCOFF WELLNESS ČAJ ZÁZVOR | BERCOFF KLEMBER CZ |
Čokoláda | ORION RODINNÁ | NESTLÉ ČESKO |
Dámská hygiena | BELLA CONTROL DISCREET | TZMO CZECH REPUBLIC |
Dehydratované potraviny | VITANA RYCHLÁ VEČEŘE | ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO |
Dětské příkrmy | MASO-ZELENINOVÉ PŘÍKRMY HAMÁNEK | ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO |
Džemy | HAMÉ EXTRA DŽEMY | ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO |
Hygiena a dezinfekce rukou | INDULONA TEKUTÁ MÝDLA A ANTIBAKTERIÁLNÍ GELY NA RUCE | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Hygienické pomůcky | KERAMICKÁ PEMZA NA CHODIDLA 2V1 | DIVA & NICE COSMETICS |
Chlazené mléčné snacky | MONTE SNACK WHITE | ZOTT |
Jogurty | JOGOBELLA BEZ PŘÍDAVKU CUKRŮ | ZOTT |
Káva | NESCAFÉ BLACK ROAST | NESTLÉ ČESKO |
Koupelová kosmetika | OLEJOVÉ SPRCHOVÉ GELY BODY TIP | VIVACO |
Krmiva pro hlodavce | AKINU POLŠTÁŘKY PRO HLODAVCE | AKINU CZ |
Krmiva pro kočky | PURINA ONE KAPSIČKY PRO SPECIFICKÉ POTŘEBY KOČEK | NESTLÉ ČESKO |
Krmiva pro psy | BRIT MEATY JERKY – PAMLSKY ZE SUŠENÉHO MASA | VAFO PRAHA |
Lahůdky | BILLA OKURKY VE SLADKOKYSELÉM NÁLEVU | BILLA |
Limonády | PEPSI MANGO | MATTONI 1873 |
Maso balené | UZENÁ MASA K-MISTŘI OD FOCHU Z MODLETIC | KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA |
Masové polotovary | GRILL MASTER MASO | TESCO STORES ČR |
Mléčné dezerty | MONTE -30 % CUKRU | ZOTT |
Mléčné nápoje | CLEVER KEFÍROVÁ MLÉKA | BILLA |
Mléko | FARMÁŘSKÉ MLÉKO | MORAVIA LACTO |
Mopy | VILEDA 1.2 SPRAY MAX MOP BOX | FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS |
Mražená a chlazená jídla | ZNOJMIA MRAŽENÁ ZELENINA | ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO |
Nealko pivo | STAROPRAMEN COOL MALINA BORŮVKA, RYBÍZ LIMETKA | PIVOVARY STAROPRAMEN |
Nealkoholické sekty | MUCHA SEKT NEALKO | SOARE SEKT |
Ochucovadla | GRILL MASTER OMÁČKY | TESCO STORES ČR |
Omáčky na vaření | TESCO OMÁČKY NA TĚSTOVINY | TESCO STORES ČR |
Papírové utěrky | VELVET TURBO EXTRA STRONG – PAPÍROVÁ UTĚRKA | MORACELL |
Papírový program | TENTO TOALETNÍ PAPÍR TŘÍVRSTVÝ | METSA TISSUE CZECH |
Pečivo | TESCO VÍCEZRNNÉ PEČIVO | TESCO STORES ČR |
Pečivo fitness | PROTEINOVÝ CHLÉB | PENAM |
Pečivo sladké | TESCO SLADKÉ PEČIVO | TESCO STORES ČR |
Pivo | RADEGAST RATAR | PLZEŇSKÝ PRAZDROJ |
Pleťová kosmetika | ASTRID AQUA BIOTIC | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Prací prostředky | NEON TEKUTÉ PRACÍ PROSTŘEDKY A ODSTRAŇOVAČE SKRVN | TOMIL |
Psací a kreativní potřeby | FOUKACÍ FIXY AIRPENS METALLIC | CENTROPEN |
Pytle na odpad | FINO GREEN LIFE EKOLOGICKY PŘÍVĚTIVÁ ŘADA | SARANTIS CZECH REPUBLIC |
Rybí konzervy | FRANZ JOSEF KAISER TUŇÁK STEAK V OLIVOVÉM OLEJI | GASTON |
Sirupy | TESCO SIRUPY – RŮZNÉ PŘÍCHUTĚ | TESCO STORES ČR |
Sladké snacky | STUDENTSKÁ PEČEŤ NARUBY | NESTLÉ ČESKO |
Slané snacky | DUPETKY PEČENÉ & RAJČE-BYLINKY | PERFETTI VAN MELLE CZECH REPUBLIC |
Smetáky a kartáče | SPONTEX GREEN SMETÁKOVÁ ŘADA ZE 100% RECYKLOVANÉHO MATERIÁLU | MAPA SPONTEX CE |
Těstoviny | FRANZ JOSEF KAISER TĚSTOVINY SEMOLINOVÉ | GASTON |
Úklidové pomůcky | VILEDA GLITZI ALWAYS CLEAN VISKÓZNÍ HOUBY | FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS |
Uzeniny | KARLOVA KORUNA PRAŽSKÁ ŠUNKA | PENNY MARKET |
Vaporizéry, elektronické cigarety | MYBLU | IMPERIAL TOBACCO CR |
Vegetariánské a veganské nápoje | BILLA BIO ROSTLINNÉ NÁPOJE | BILLA |
Vegetariánské a veganské potraviny | FERMENTOVANÉ PROBIOTICKÉ BIO VÝROBKY WILD & COCO | WILD & COCO |
Víno a sekty | BOHEMIA SEKT ICE 0,2L | BOHEMIA SEKT |
Vlasová kosmetika | NIZORAL CARE TONIKUM PRO POKOŽKU HLAVY | STADA PHARMA CZ |
WC hygiena | DR. DEVIL 3IN1 WC POINT BLOCK | TOMIL |
Zmrzliny | TESCO ZMRZLINA V KORNOUTKU | TESCO STORES ČR |
Absolutní vítěz | SPONTEX GREEN SMETÁKOVÁ ŘADA ZE 100% RECYKLOVANÉHO MATERIÁLU | MAPA SPONTEX CE |
SEZNAM OCENĚNÝCH VÝROBKŮ V DOPROVODNÝCH SOUTĚŽÍCH
Médium | Vítězný produkt | Společnost |
Babinet.cz | FRANZ JOSEF KAISER TUŇÁK STEAK V OLIVOVÉM OLEJI | GASTON |
City Digital Media | KEY RUM | STOCK PLZEŇ – BOŽKOV |
Čestné uznání odborné poroty | OVSÁNEK | SEMIX PLUSO |
Evropa 2 | HAMÉ EXTRA DŽEMY | ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO |
Facebook Volba spotřebitelů | HARMONY ECO LOVING | SHP BOHEMIA |
Frekvence 1 | NESCAFÉ BLACK ROAST | NESTLÉ ČESKO |
Gurmet | BOHEMIA SEKT ICE 0,2L | BOHEMIA SEKT |
JenŽeny.cz | MUCHA SEKT NEALKO | SOARE SEKT |