Už deset let nabízí největší tuzemská síť lékáren Dr.Max svým klientům stejnojmenné produkty vlastní značky. Sortiment zahrnuje několik stovek položek a výrobce, sesterská společnost Dr.Max Pharma, dnes představuje největšího českého producenta lékárenských produktů ve volném prodeji. V celé Evropě je to přes tisíc různých produktů. Svým rozsahem nemá projekt vlastní značky Dr.Max na kontinentu obdoby.
Historie vlastní značky Dr.Max se začala psát už konce roku 2011, kdy na londýnské adrese King Street 1 začala působit společnost Dr.Max Pharma. Její ambicí bylo doplnit síť lékáren Dr.Max i o stejnojmennou značku výrobků, které obstojí v každém srovnání a konkurenci s tzv. značkovými produkty a stanou se akceptovatelnou alternativou k zavedeným brandům. Program se od počátku rozvíjel s přesvědčením, že vlastní značka může být součástí každodenního života a že se časem může sama, garantuje-li dobrý poměr mezi kvalitou a cenou, zavedeným brandem stát.
V roce 2012 se na trhy tří zemí, kde tehdy lékárny Dr.Max působily, tedy Česka, Slovenska a Polska, začaly dostávat první produkty téhož jména. “Vůbec první zemí, kde se prodávaly, byla Česká republika. Zpočátku šlo o jednodušší portfolio přípravků (doplňky stravy, jednoduché vitaminy, čaje) a zdravotnických prostředků, brzy ale došlo na první registrované produkty – léky ve volném prodeji: ibuprofen, paracetamol či antialergikum levocetirizin. Velmi brzy se stal součástí strategie vlastní značky i vlastní vývoj, což je dnes dobře dokumentovatelné např. na kloubní výživě Dr.Max nebo dermokosmetice,” říká Daniel Horák, generální ředitel lékáren Dr.Max, „na začátku musí být kvalita, ale ještě důležitější je, jak vlastní značku přijmou expedienti, protože oni mají zase vliv na to, jak produkty bude akceptovat klient.”
Se stále reálnějším brexitem se před několika lety rozhodlo o přestěhování sídla společnosti Dr.Max Pharma do Prahy, kde po celou dobu její existence působila druhá část její centrály. Roční obrat u sortimentu vlastní značky překonal v Česku už předloni “magickou hranici” 2 mld. Kč. Vlastní značka již tehdy zahrnovala i řady produktů pro speciální péči (např. dentální Pro 32 či dětskou Bebelo) a dermokosmetiky (Nuance).
A lékárny Dr.Max přináší na trh i receptové léky v rámci vlastní řady Medreg. Celé portfolio se stále rozvíjí – jen za loňsko mělo premiéru přes 170 nových produktů. “V řadě případů si složení přípravků, které vyrábíme na 4 kontinentech, sami navrhujeme. Snažíme se vyrábět maximum možného u nás – na území bývalého Československa,“ dodává Marie Hinnerová, ředitelka dr.Max Pharma.
Ještě v roce 2014 se vlastní značka podílela v české síti Dr.Max na obratu volně prodejných přípravků asi ze 12 procent, vloni už to bylo přes 26 procent. Nejprodávanějšími přípravky byly vitamin D3, Magnesium B6 Premium a Parapyrex. U všech tří překročil roční prodej půl milionu balení. Nejen u léčiv, ale i u přípravků ve volném prodeji je samozřejmý důsledný systém kontroly kvality. Zahrnuje vstupní i výstupní kontrolu, z každé šarže se uchovávají retenční vzorky a funguje systém sledování zpětných vazeb k výrobkům.
Vlastní značka posiluje povědomí o brandu Dr.Max jako takovém a rovněž loajalitu klientů v celou stejnojmennou lékárenskou síť. “Vlastní značka může ale být nejen motorem, nýbrž i předmětem loajality,” poznamenává Marie Hinnerová. Spolu s lékárenským konceptem a klientským programem je součástí klíčového know-how, které se po úspěchu v ČR uplatňuje také v dalších zemích, kam se lékárny Dr.Max rozšiřují. V poslední době byla úspěšně uvedena na trh také v Rumunsku, Srbsku a Itálii.
Z prodeje přípravků vlastní značky je financován i hlavní filantropický projekt lékáren Dr.Max – sociální taxislužba Taxík Maxík, která je od letoška k dispozici potřebným už ve 22 regionech Česka.