ijournal.cz

Sochy šije z pletiva. Veronika Psotková vystavuje na Bořislavce

red Zdroj: KKCG, investiční a inovační skupina 19.1.2024 Výstavy a veletrhy

Z průmyslového materiálu vytváří Veronika Psotková jemné sochy vznášející se v prostoru. Dráty pod jejíma rukama ožívají, dostávají tvary a stávají se bytostmi. Sochařčinu jedinečnou tvorbu představuje nová výstava Beze strachu na Bořislavce v kulturním prostoru KKCG, které dostává jméno Artium. Představuje mimo jiné autorské cykly Kůže líná a Kluzká židle. Přímo pro prostor vznikl také několikametrový soubor soch s názvem Pilíř společnosti. Jedná se o první výstavu v rámci cyklu Linie odvahy, která v roce 2024 představuje na Bořislavce ženské autorky. Každá z nich svou unikátní výtvarnou linií odvážně odhaluje své pocity a vyjadřuje se k tématům, které chce reflektovat, sdílet a o kterých chce vzbuzovat emoce.

Lepší_perspektiva,_rabicová_síť,_ocel,_beton,_2021_Foto_Dominik_Herr

Veronika Psotková objevila před 17 lety při hledání vhodného materiálu pro své sochy rabicové pletivo, které se používá pro omítání ploch. Obyčejný stavební materiál, který umělkyni uchvátil. A to přesto, že práce je s ním mnohem náročnější než s jinými pletivy – je méně poddajný, hůř se tvaruje. „Vybrala jsem si schválně takto neušlechtilý materiál. Tu ušlechtilost se z něj snažím dostat ve tvaru a v soše samotné, která z něj vznikne,“ popisuje Veronika Psotková.

Je fascinující sledovat, jak pod jejíma rukama dostává pletivo tvary a z průmyslového výrobku se stávají na první pohled křehké, éterické sochy. Sama svou techniku tvorby popisuje jako „šití soch“. A i po tolika letech práce s rabicovým pletivem říká, že se stále učí a zlepšuje. „Vrstvím, stříhám, prošívám, modeluji, zase vrstvím a prošívám. Je to čistě ruční práce, jedinou mou pomůckou jsou rukavice a nůžky. Podle záměru a myšlenky, kterou chci sdělit, jsou ty sochy utažené a zpevněné, nebo nedokončené a rozvrstvené. Ten materiál mi dává velkou svobodu,“ říká autorka.

Pilíř_společnosti,_rabicová_síť,_ocel,_site-specific,_2024_Foto_Dominik_Herr

Výstava Beze strachu na Bořislavce představuje nejaktuálnější autorčinu tvorbu – konkrétně sochy, které vznikly v posledních letech. Mnohé z nich přímo pro Artium na Bořislavce. Ústředním motivem výstavy je odvaha udělat změnu a zároveň je spojující linkou také téma tlaku na jednotlivce, ať už z vlastního očekávání, nebo od společnosti jako celku. Vedle dalších tematických souborů Psotková na výstavě představuje autorské cykly Kůže líná a Kluzká židle. Dominantním objektem je ovšem především Pilíř společnosti, který je unikátním představením autorčiných figurálních site-specific kompozic, které dotváří přímo na konkrétním místě.

„Práce Veroniky je charakteristická snahou o silnou symbiózou mezi figurálními instalacemi a architekturou či konkrétním prostorem, kde jsou sochy prezentovány. Prostor Artia je velmi specifický, a proto je při výběru umělců i výtvarných děl naprosto stěžejní, aby autor prostoru rozuměl, akceptoval ho se všemi jeho specifiky. To se u celkové spolupráce s Veronikou podařilo. Sochy z rabicové sítě a jejich umístění i instalace se se vzdušným a prosvětleným prostorem Artia dokonale doplňují a obohacují se navzájem,“ kurátorka Alžběta Krajčíková.

Plavkyně,_rabicová_síť,_2021__2022_Foto_Dominik_Herr

Výstava Beze Strachu Veroniky Psotkové začíná v pátek 19. ledna a potrvá do 22. května. Otevřená je denně od pondělí do pátku od 10 do 18 hodin, o víkendech pak od 13 do 18. Vstupné je zdarma.

Veronika Kudláčková Psotková (*1981)

Narodila se v Opavě, žije a tvoří v Lounech. Absolvovala Ateliér sochařství I na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (MgA., 2009). Dlouhodobě se věnuje zpracování lidských figur z drátěné sítě, čímž našla způsob, jak modelovat jedinečné sochy přímo z výsledného materiálu. Autorka stále rozvíjí a zdokonaluje způsob, jak pracovat s „drátěnou kresbou“ a prošíváním vnitřního i vnějšího objemu soch současně. Psotková sama o své technice hovoří jako o „hrubší ženské práci – šití soch“. Tím také dokazuje svou zručnost, bezpodmínečný haptický kontakt s materiálem a vztah, který mezi ní a tvarovanou sochou vzniká. Ačkoliv výtvarnice sochám nikdy nevdechuje konkrétní výraz ve tváři, díky řeči celého těla, zasazení do kontextu, symbiózy s architekturou a často site-specifickým instalacím skulptury žijí svůj příběh. Témata, která autorka představuje, vždy vycházejí z jejího vlastního prožitku, ať už se týkají ženství, partnerství, mateřství, či pochybností o sobě samé i sebepřijetí. Současně se však snaží, aby v jejích „drátěnkách“, jak realizace s oblibou nazývá, byla zachována nadsázka a humor.

Veronika_Psotková_foto_Martin_Beneš

Autorčina tvorba byla představena na samostatných i skupinových výstavách v kulturních institucích i v exteriéru jak v České republice (např. Centrum současného umění DOX v Praze, EPO1 Centrum současného umění v Trutnově, (A)void Gallery v Praze, Galerie Kaple ve Velkém Meziříčí), tak i v zahraničí (NordArt v Německu, Koktebel Jazz Festival na Ukrajině, Kulturcentrum v Lillhärdal nebo Avesta Art ve Švédsku ad.). Její díla jsou součástí soukromých sbírek a její doposud největší drátěnou figurální realizací je Oltář pro Kapli sv. Josefa ve Slavětíně u Trutnova.

Video zde:
https://www.youtube.com/watch?v=hPQz2mnxRL4&ab_channel=KKCGGroup

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

red

Zdroj: KKCG, investiční a inovační skupina