Připravit si oběd v podnikové kuchyňce a sníst jej potom v odpočinkové místnosti: Takto se stravuje čím dál tím více Evropanů a novému trendu se přizpůsobují i Češi. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu stravovacích návyků FOOD, který vznikl z iniciativy Evropské komise a který již osmým rokem zpracovává společnost Edenred, vydavatel stravenkové karty Ticket Restaurant® Card.
Zatímco v roce 2009 se na oběd do odpočinkové místnosti vydal jen každý desátý český zaměstnanec, dnes je to jeden z pěti. Stále je to ale nejmenší číslo ze sedmi sledovaných členských zemí EU, které se průzkumu zúčastnily. Nejvíce si stravování přímo na pracovišti oblíbili Západoevropané: V Portugalsku a Belgii takto oběd řeší plná polovina zaměstnanců a i v dalších zemích je to přes čtvrtinu.

„Zpočátku jsme se domnívali, že jde o vliv ekonomické krize, že zkrátka lidé šetří, a proto obědvají přímo na pracovišti. Krize je ale za námi, ale obliba obědů přímo na pracovištích neklesá, právě naopak. Diskutovali jsme proto výsledky našich průzkumů s několika zaměstnavateli a dalšími odborníky a dospěli jsme k zajímavému závěru: Firmy výrazně investují do vybavení podnikových kuchyní a odpočinkových místností. Lidé si díky tomu mohou rychle a kvalitně připravit oběd z nakoupených surovin nebo si ohřát jídlo z domova či od donáškové služby a vše v klidu sníst v moderně řešených prostorách,“ uvádí Jiří Brych, produktový manažer Ticket Restaurant® ze společnosti Edenred. Jeho slova potvrzují čísla. Obliba odpočinkových místností roste zejména na úkor obědvání přímo u pracovních stolů a v dílnách. „Téměř v celé Evropě se lidé odnaučují nešvar jíst přímo nad počítačem či v dílně,“ doplňuje Jiří Brych.

Naopak nejhůře jsme v Česku na tom, pokud jde o pravidelnost stravování. Denně obědvá jen 60 % Čechů, na Slovensku jsou to přitom plné tři čtvrtiny lidí a ve většině západoevropských zemí je to kolem čtyř pětin zaměstnanců. Tomuto negativnímu trendu se postavila iniciativa Firma na talíři (www.firmanataliri.cz) od společnosti Edenred.
Co průzkum dále ukázal:
Při výběru jídel lidé nejvíce hledí na chuť, s koncem krize jsou ochotni si ve většině zemí v porovnání s předchozími léty za oběd i připlatit.
Specialitou Česka jsou polední menu. Tak jako u nás se v žádné jiné zemi lidé při výběru jídla dle polední nabídky neřídí.
Dlouhodobě v celé Evropě klesá zájem o „velké porce jídel“.
Nechceme se v restauraci zdržovat – stále důležitější roli hraje u pracovního oběda rychlost obsluhy.
Od zaměstnavatele stále častěji chceme, aby zajistil na pracovišti nealkoholické nápoje. Západoevropané si pak žádají i čerstvé ovoce, do Česka a na Slovensko tento trend zatím příliš nedorazil.