Letošní svátek sv. Valentýna byl pro ženy v Evropě a Kanadě originálním díky mezinárodní akci #YourPerfectMatch. Poprvé v historii zažily ženy jedinečné ranní valentýnské ráno, během kterého se rozešly s něčím, co už jim v jejich životě nevyhovuje. V Praze se v sobotu v 7 hodin ráno rozhodlo inspirovat ke změně celkem 127 mladých žen, které přijaly svou první výzvu a užily si valentýnské ráno ve společnosti herečky Ivy Pazderkové, gynekoložky MUDr. Vandy Hořejší a psycholožky PhDr. Marty Boučkové.
Pro ženy byl připraven velmi bohatý program, který zahájila Iva Pazderková se svou speciálně vytvořenou show „Blbá blondýna versus gynekolog a psycholog“, během které vyzpovídala gynekoložku MUDr. Vandu Hořejší a psycholožku PhDr. Martu Boučkovou. Nedílnou součástí našeho životního rozhodování je totiž i rozhodování o zdraví včetně volby vhodné antikoncepce.
„Aby gynekolog mohl ženě doporučit antikoncepci, která jí bude skutečně vyhovovat, potřebuje mít dostatek informací, a to nejen o jejím zdravotním stavu.Dobrý lékař se pozná také podle toho, jak komunikuje se svými pacienty. Stejně tak je pro ženy důležité, aby uměly správně komunikovat se svým lékařem,“ řekla během ranní show gynekoložka Vanda Hořejší. „Ženy by se gynekologa měly ptát na to, jaké možnosti antikoncepce u nich přichází v úvahu. Zdali existuje nějaká další alternativa a jaké jsou vlastně výhody a nevýhody lékařem navrhované metody. Dále by se pacientky také měly zeptat na případná další vyšetření, která by měly absolvovat, a na termín další návštěvy,“ shrnula nejdůležitější otázky gynekoložka Hořejší.
„Pro většinu lidí je obtížné se ptát, obzvláště pak, ptát se lékaře, který představuje určitou autoritu nebo s ním i diskutovat, pokud je třeba. Mnoho žen se obává, že jejich dotazy budou působit ‚hloupě‘, a proto se raději neptají. Ale ani zde, ani při diskusi s někým jiným, není na místě mlčet a nedozvědět se tak podstatné informace ovlivňující budoucí rozhodnutí. Jen pokud budeme mít dostatek informací, můžeme udělat správné rozhodnutí. Je tedy důležité nebát se zeptat a nebát se pak vlastní zodpovědnosti za rozhodnutí, která učiníme,“ vysvětlila přítomným ženám důležitost dialogu psycholožka PhDr. Marta Boučková.
Ženy si celou ranní show opravdu užily se vším všudy. Kromě přítomných odbornic jim byli k dispozici také make-up artisté a hairstylisté, kteří se postarali o to, že ženy odcházely z akce ještě krásnější a sebevědomější.
Ženy, které přijaly svou první výzvu a navštívily ranní valentýnskou show, budou ve svých životních změnách pokračovat i nadále. Už před samotnou akcí pro ně byla vytvořena speciální FB stránka (www.facebook.com/pocemzenytouzi), prostřednictvím které byly ženy inspirovány k tomu, aby našly cestu ven z každodenní rutiny a udělaly alespoň malou změnu u sebe samé. FB stránka bude fungovat i nadále a její fanynky budou moci prostřednictvím sdílení FBpostů inspirovat ostatní ženy i své kamarádky.
Valentýnská ranní show byla součástí velké mezinárodní kampaně společnosti Bayer v Evropě a Kanadě nazvané #YourPerfectMatch. Jejím cílem je překonat současnou mezeru v informovanosti o metodách dlouhodobé antikoncepce u žen ve věku 25—35 let. Cílem je posílit tyto ženy, aby o sobě aktivně rozhodovaly na základě všech dostupných informací a cítily zodpovědnost za svá rozhodnutí — např. za své zdraví, výběr vhodné antikoncepční metody atp. Ženy v tomto věku totiž nepřemýšlejí o antikoncepci se stejnou důkladností, s jakou přistupují k ostatním důležitým rozhodnutím v životě, jako například kde budou žít, co budou studovat atd.
I mnoho českých žen ke svým rozhodnutím stále hledá ten správný impulz a zatím žijí každodenní rutinou. Z průzkumu výzkumné agentury Ipsos z července 2014 realizovaného mezi českými ženami ve věku 18—35 let vyplynulo, že ženám na aktuálně užívané antikoncepci leccos vadí, ale se svým gynekologem o tom příliš nemluví. Češkám vadí nejčastěji to, že na její užívání musejí každodenně myslet, nechtějí chodit stále pro recepty, rády by levnější variantu antikoncepce a také vyjadřují přání, aby byla antikoncepce šetrnější k jejich tělu. Důvody nespokojenosti s antikoncepcí však ženy nedokážou sdělit svému gynekologovi. Pouze každá pátá žena sama zahájila rozhovor na téma antikoncepce, aniž by pouze žádala o další recept. Téměř každá třetí uživatelka (29 %) zvažuje, že antikoncepci v příštích 2 až 3 letech změní, a dalších 47 % uživatelek by o změně začalo přemýšlet, pokud by jim lékař nabídl nějakou alternativu.
Více informací o kampani #YourPerfectMatch a možnostech dlouhodobé antikoncepce naleznete zde:
www.facebook.com/pocemzenytouzi
http://www.antikoncepce.cz/dlouhodoba-antikoncepce/