Cestování na motorce nabízí vytouženou svobodu, všudypřítomný adrenalin a jedinečné zážitky, ať už vyrazíte kamkoli. Díky výbavě cestovních motorek se dnes můžete vydat i s objemnější bagáží třeba do hor a spojit cestování s pobytem pod širým nebem. Podobně jako karavaning, i cestování na motorce oslovuje více generací motoristů a bez ohledu na jejich vytížení v pracovním životě přináší ten pravý aktivní odpočinek. Dvě kola je totiž často odvezou daleko od civilizace.
O cestování na dvou kolech je i téma letošního MOTOSALONU v Brně – „Motorka jako cesta ke svobodě“. Jak jsou na tom s cestováním nejznámější importéři dvoustopých motorových žihadel?
Třeba takový Petr Krajča z BMW Motorrad považuje za motorkářsky zajímavé dobře dostupné Rakousko, ale pro jízdu krásnou přírodou a mimo zpevněné cesty by volil Rumunsko. Z těch vzdálenějších destinací je jeho snem Kazachstán a Afrika. „Každý vidí svou cestu ke svobodě trochu jinak. Pro někoho je to expedice do dalekých krajin, pro jiného adrenalinová jízda na okruhu nebo třeba projížda s kamarády do nejbližší kavárny,“ uvádí Krajča. Radka Pulkrábka z D MOTO (DUCATI) prý láká Asie nebo Amerika. „Co se týče adrenalinu – pokud by mě v Jižní Americe nehonil po silnici krokodýl, adrenalin hledám vždy na okruhu. Mám rád rychlé Brno, hravou Pannonii a rád bych se také podíval do Itálie, nebo Španělska“. Pracovně hodně vytížený otec tří dětí Adam Žert z Faber Moto (Piaggio, Vespa, Moto Guzzi…) bere i výlet na Karlštejn nebo Moravský kras jako svátek. Kdyby měl více času, vzal by to do severní Itálie za Dolomity a k Lago di Garda. „Přiznám se, že na motorce zatím vyhledávám více klid a relax, než extrém,“ říká Žert. „Dolce vita u mne vede. Každopádně pokukuju po Černé hoře a Albánii. Kolega Kočař o tom básní a asi neodolám – vrcholky Durmitoru a kaňonem řeky Tary do okolí Skadarského jezera. Cestou bych si koupil domácí pršut, sýr a lahvinku neskutečného vína! V Albánii pak do hor za orly a nezapomenul bych sjet na jih k moři kde je nespočet nádherných písečných pláží a teplé moře.“
Teplo, moře a cesty po pobřeží má rád i Miroslav Lacko z Husqvarna Motorcycles. Protože se rád na dovolené domluví anglicky, byly by pro něj ideální pobřežní cesty do Kalifornie nebo Austrálie. „V posledních letech se mi stále více líbí jízda mimo silnice a bez lidí. Právě proto je mým snem vyrazit s motorkou někam mimo civilizovanou Evropu. Do krajin, kde je jízda v terénu mnohem svobodnější.“ Pobřeží evropských států láká Jana Tůmu z AUTONOVY BRNO (KTM).
Pohodovou dovolenou na motorce byc strávil na pobřeží Itálie, Francie a za adrenalinem by vyjel do Alp. Petr Hubáček z Honda Motor Europe Limited by za adrenalinem vyrazil na Balkán nebo spíše do pobaltských zemí.“V Pobaltí se dá i v dnešním moderním světě zažít kousek dobrodružství, objevit zajímavá místa, poznat tradiční život ještě nezasažený vymoženostmi doby.“ Pro klidnou motodovolenou by volil jižní Španělsko mj. i proto, že je tam tolerantní shovívavá místní policie. Španělsko je oblíbenou destinací i pro Petra Majera z Kawasaki ČR. „Jsou zde výborné klimatické podmínky, kvalitní cesty s minimem provozu, příjemné malé silničky a navíc je tu bezpečno. Pokud bych toužil po adrenalinové jízdě, pak se vypravím do Rumunska, do hor buď na motorce nebo na čtyřkolce. Adrenalin však zažívám i na vodním skútru, který mám opravdu rád.“ Michal Fric z Harley-Davidson Central Eastern Europe moc rád jezdí v Čechách, takže by se snažil objet po hranicích celou Českou republiku. „Tato trasa v sobě kombinuje zajímavé horské cesty a klidnější pasáže, jako jsou například na jižní Moravě. Za dobrodružstvím bych vyrazil asi do Alp. V loňském roce jsem měl možnost jezdit v italském Trentinu či o rok dříve ve švýcarských Alpách a byly to zážitky, na které se nezapomíná,” říká Fric. Podle Radka Klimeše z DK auto-moto s.r.o. (TRIUMPH) je velmi složité vybrat ideální destinaci pro jízdu na motocyklu, protože co jezdec, to názor i jiný styl jízdy. „Někomu vyhovují kamenité cesty rumunských nebo italských hor, jinému zase asfalt Route 66, kde půl dne není třeba hnout řídítky. Konec konců i naše české silnice dokážou nabídnout rozmanité, adrenalinové zážitky, od klikaté okresky, až po odlehlá vojenská letiště, kde je možné v podstatě cokoli A bezpečí? Bezpečno je vždy tam, kde se lidé řídí zdravým rozumem a nemají potřebu pouštět se do věcí, které jsou nad jejich síly.“ Tomáš Loukota z Magyar Suzuki Corporation by pro pohodovou dovolenou zvolil výlet na ostrov Man na nejrychlejší závod Tourist Trophy. Tato destinace by mu zároveň splňovala i nároky na dovolenou adrenalinovou. Libor Nevima z NEVIMA GROUP s.r.o. (Benelli, SYM) na motorce jezdí pravidelně a letošní dovolenou se chystá strávit se svými zákazníky z českého a slovenského Benelli klubu, kdy připravují společný trip do Norska. “Je tam poklidný provoz, dlouhé vzdálenosti, pěkná příroda a spousta zatáček. Navíc se dá pohodlně spát přímo v přírodě pod stanem a nemusí se hledat camp,“ vysvětluje Nevima a dodává “Minimálně jednou týdně jezdím na ostrých enduro a cross motocyklech. Naše firma ale i já a celá moje rodina motocykly žijeme. Máme dokonce oficiální motokrosový ,,Czech MX Benelli team“ a můj syn je předním českým motokrosovým závodníkem v juniorských kategoriích. Takže já nemusím za adrenalinem jezdit daleko, mám ho dostupný v okolí bydliště, kde je dostatek motokrosových a enduro tratí. Mým snem je vyrazit si na delší trip po Asii a především Mongolsku.”Veronika Michlová z MOTO ITALIA (DUCATI) by na klidnou dovolenou jela na Sardinii. „Má nádherné silnice, skvělý asfalt, malý provoz a úchvatnou přírodu. Ze stejných důvodů bych ji zvolila i jako adrenalinovou destinaci.“ Hans Zimmermann z YAMAHY jezdí často a rád do Skotska kvůli tamnější přírodě a nádherným horským silničkám. Podle něj je je to jedna z mála zemí, kde si můžete s přáteli vyrazit na několikadenní trip do hor na šlapačce nebo na enduru. „Co se týče adrenalinu, zažívám jej pravidelně v Dolomitech při přejezdech horských sedel. Každopádně ale doporučuji tam vyrazit mimo sezonu, kdy jsou silnice prázdnější.“ Pavel Brída z MOTOSCOOT (PIONÝR aj.) byl prý na motorce už j téměř všude na světě a tak poslední dobou brázdí české háje a lesy. „Znáte to, každý máme někde svůj Mount Everest, ten dosáhneme a pak se stejně vracíme domů. Zažil jsem už ROUT 66 s Harlejem, na Hondě jsem zdolal japonský Mount Fuji, v Číně jezdím nyní často, protože tam podnikám. Vraťme se ale k Česku, mám chalupu ve Štramberku, takže často jezdím tam.“ Jaromír Kouřil, z METEOR MOTOR TECH CR (INDIAN MOTORCYCLE, POLARIS) bere jako nejlepší každou destinaci, kam jede s přáteli a kamarády a patří k zastáncům hesla, že i cesta může být cíl. „Myslím, že mít jasný cíl není tak důležité, jako sbalit se a vyrazit. Ohledně adrenalinu – každý rok mám pocit, že nejvíc adrenalinu zažijete o žních. Do hry totiž vstupují „protihráči“ v podobě traktorů a kombajnů širokých většinou stejně, jako je silnice. I přes to se je každý snaží předjet. A když si frajer ve Fortschrittu nesundá žací lištu, udělá z okresky řádnou „rodeo drive“, usmívá se Kouřil. Ivan Šulc z Motoperformance (TM Racing) má na motorce projetý západ, láká ho tedy východ, přes Ukrajinu za novými zážitky. A co se týče adrenalinu? “Myslím, že bych to spojil – nikdy nevíte, co vás čeká. Pravděpodobně bych vyrazil ve skupině s přáteli, je pak větší legrace.“ Petr Veruněk z MSA Motor Sport Accessoires GmbH (Mondial)považuje za nejbezpečnější a zároveň nejatraktivnější destinací Alpy, a to konkrétně na severu Itálie, obast Südtirol, tedy česky jižní Tyrolsko. Důvody pro to jsou jasné – naprosto skvělé silnice, perfektní zázemí od kempů přes penziony až po luxusní hotely, prostě jak kdo chce, tak bydlí. Je tu minimální kriminalita, velmi dobré zabezpečení lékařské služby v případě nouze. A ve většině případů malý provoz, tedy až na notoricky známé úseky, kde je opravdu provoz veliký. A ta panoramata. „Adrenalinové vybití má různé podoby, za mne je to rozhodně jízda v terénu na ostrém enduru. A jako naprosto skvělá oblast se mně osobně jeví Chorvatsko a to v zimních měsících. Je tu relativně teplo (kolem 15 stupňů), je to blízko na dojezd, málo turistů (spíš žádní) a jsou zde skvělé terény, tedy hlavně kamenité. Nikde jsem ještě snad neviděl tolik druhů kamení a o adrenalin tady, tedy hlavně ve sjezdech, rozhodně nouze není! “Vladimír Přibyl z YSHOPU by zase rád navštívil Island. Je zde málo lidí a cestování se dá užít. Adrenalinových míst podle něj může být hned několik, dá se jet do Mongolska, Kazachstánu, pohybovat se mezi Čínou a bývalým Sovětským svazem, sjet dolů na Černé Moře, Uzbekistán až do Turecka. „Kdysi jsme takovou cestu absolvovat chtěli, ale nepovedlo se a znovu jsme už odvahu nenašli,“ vzpomíná Přibyl.
A co vy? Najdete odvahu? Usednete na dvě rychlá kola a vyrazíte také na svoji cestu ke svobodě? Motorky, tříkolky, čtyřkolky, elektroskútry a veškeré vybavení od více než 130 vystavovatelů na vás čeká na MOTOSALONU na brněnském výstavišti od 8. do 11.března.