České dráhy pojmenovaly vlak na počest režiséra Jiřího Menzela. Oscarový film Ostře sledované vlaky slaví 50 let.
Nádraží Loděnice u Prahy se stalo v roce 1966 místem natáčení slavného českého oscarového filmu Ostře sledované vlaky podle stejnojmenné předlohy spisovatele Bohumila Hrabala. Padesát let od natočení filmu si přímo na místě činu, ve stanici Loděnice, připomněl slavný oscarový režisér Jiří Menzel a známí čeští herci vznik úspěšného filmu. Při této příležitosti byla odhalena také pamětní deska na budově železniční stanice, která natáčení oscarového snímku pod taktovku Jiřího Menzela připomíná. Navíc byl po režiséru Jiřím Menzelovi pojmenovaný mimořádný expres a jeho jméno v příštím roce ponese také jeden z nejvyužívanějších spojů na této trati.
„Měl jsem v životě vždycky víc štěstí, než rozumu. Nabídka natočit film podle Hrabalovy povídky mi, jako filmovému začátečníkovi, spadla z nebe. Dalším štěstím pro mne bylo, že jsem při práci na tomto filmu byl obklopen lidmi, bez kterých by ten film nemohl mít úspěch. Víc než ceny a medaile, které jsem za tento film dostal, bylo pro mne celoživotní přátelství s Bohumilem Hrabalem, který ty Ostře sledované vlaky napsal. Tahle cedule by správně měla patřit jemu,“ řekl režisér Jiří Menzel.
Film Ostře sledované vlaky vznikl podle stejnojmenné novely Bohumila Hrabala. Ten do díla promítl vzpomínky na své mládí, kdy pracoval v době světové války na železnici ve stanici Kostomlaty nad Labem. Příběh je inspirován skutečnými událostmi a postavami, se kterými se Hrabal setkal. Například výbuch německého muničního vlaku provedla partizánská skupina 2. března 1945 nedaleko zastávky Stratov na Nymbursku. Hlavní postavy přednosty Němečka a výpravčího Hubičky pak vycházejí ze skutečných zaměstnanců drah ze stanice Dobrovice.
Natáčení 90minutového filmu v produkci Filmového studia Barrandov a pod taktovkou režiséra Jiřího Menzela se účastnila řada známých herců a zpěváků. Hlavní postavy ztvárnili Václav Neckář, Josef Somr, Vladimír Valenta, Libuše Havelková, Jitka Bendová, Jitka Zelenohorská, Naďa Urbánková a Vlastimil Brodský. Za kamerou byl Jaromír Šofr a hudbu k filmu složil Jiří Šust. Film měl svou premiéru 18. listopadu 1966.
Železniční stanice Loděnice je jedním z nádraží na lokálce Praha – Rudná u Prahy – Beroun, na které byl zahájen provoz v prosinci 1897. Velký význam měla především jako místo pro překládku vápence na cestě z okolních lomů k dalšímu zpracování. V úterý byla na budově stanice odhalena pamětní deska, která připomíná vznik filmu Ostře sledované vlaky.
Protokolární historický vlak, který byl vypraven pro hosty slavnostního odhalení pamětní desky v Loděnicích, byl sestaven z osobních vozů „Rybák“ vyráběných hned po 2. světové válce. V bývalé 3. třídě jsou ještě dřevěné lavice a v jednom z vozů bývalé 2. třídy se nacházejí čalouněné sedačky. V čele vlaku se objevila známá parní lokomotiva 434.2186 přezdívaná pro své čtyři hnané a spřažené nápravy jako „Čtyřkolák“. Je to nejstarší trvale provozuschopná lokomotiva v České republice. Do provozu byla uvedena již v roce 1917 a po ukončení aktivní služby hned přešla do provozu nostalgických vlaků v pražském depu. Příští rok tak oslaví již 100 let aktivní služby.