Které značky jsou pro české spotřebitele v roce 2019 ty nejdůvěryhodnější? To se i letos dozvěděli hosté slavnostního galavečera už 5. ročníku marketingového programu Důvěryhodné značky, který tento rok poprvé hostily krásné prostory Národního domu na pražském Smíchově. Role moderátora a průvodce večerem se tento rok nově zhostil herec a moderátor Tomáš Hanák.
4000 spotřebitelů, přes 600 značek, 65 kategorií!
Do jedné z nejrozsáhlejších nezávislých anket zaměřených na spotřebitelskou důvěru u nás, vedené agenturou Nielsen, se ve druhé polovině září zapojilo 4000 respondentů. Ti tvořili reprezentativní vzorek českých spotřebitelů, kteří prostřednictvím on-line dotazníků hodnotili přes 600 značek v 65 skupinách.
Oproti minulému roku došlo k lehkému nárůstu počtu kategorií, což umožnilo nástup nových hráčů. Vedle už tradičních kategorií (např. bank, prodejců obuvi, dodavatelů energie, drogerií, piv, stavebnin…) měli spotřebitelé poprvé možnost hodnotit značky i v kategoriích, jako jsou kavárny, parfumerie, letecké společnosti, prodejci šperků, spořicí účty nebo poskytovatelé mimobankovních půjček. Nově došlo také k rozšíření kategorií z lékárenského odvětví, kde byly poprvé porovnávány například značky přípravků proti alergii nebo veterinárních přípravků. Respondenti i tentokrát vybírali v jednotlivých kategoriích maximálně z 10 nejsilnějších značek v prodejích, což byl současně hlavní parametr pro zařazení značky do průzkumu.
Důvěra je stálá a pevná
Už minulé ročníky programu ukázaly, že čeští spotřebitelé jsou v otázce důvěry poměrně stálí a věrní. Nebylo tedy moc velkým překvapením, že u většiny kategorií nedošlo k výraznější obměně vítězů, prvenství jich letos z celkového počtu obhájilo 48. I letos se přitom potvrdilo, že Češi dávají často přednost tradičním českým značkám. Mezi ty, které každoročně porážejí mezinárodní giganty, patří dlouhodobě Pilsner Urquell, Orion, Božkov, Kofola či Savo.
Přesto se pár zajímavých novinek objevilo i letos. Nejdůvěryhodnější značku z minulých let nově nahradil v kategorii stavebnin Ytong. Překvapením pak byla i změna v kategorii pojišťoven, kde několikanásobného předchozího vítěze vystřídala značka Kooperativa. Ta mimo jiné zvítězila i v nové doprovodné kategorii Skokan roku, která zohlednila posun značky oproti minulému ročníku. Proměnlivým trendům opětovně podlehla kategorie tabákových výrobků, kterou letos ovládla poprvé značka Viceroy.
V rámci nových kategorií se mezi vítěze zařadily např. značky Zonky.cz za kategorii poskytovatelů mimobankovních půjček, Bepanthen za kategorii dětských krémů proti opruzeninám nebo McCafé za kategorii kaváren.
Využití ocenění a podpora vítězů
Vyhlášením výsledků však nic nekončí. To hlavní na vítěze programu teprve čeká. I tentokrát je pro ně přichystána rozsáhlá mediální kampaň, která bude podpořena například inzercí v titulech mediální skupiny MAFRA. Vybrané vítězné značky se tak objeví v titulech, jako jsou Claudia, Chvilka pro tebe, Napsáno životem, Rytmus života, Tina a další, uvedené tituly mají zásah 1,5 mil. čtenářů a souhrnný tištěný náklad skoro 850 000 výtisků. Navíc bude pokračovat i podpora z předchozích let, která proběhne jak na internetu a sociálních sítích, tak na reklamních obrazovkách v MHD či v čekárnách lékařských ordinací.
Sami vítězové mohou ocenění nasadit ve své marketingové komunikaci. Logo Nejdůvěryhodnější značka se tak už dříve objevilo nejen na obalech produktů (GS Condro), ale bylo k vidění i na televizních obrazovkách (reklamy Head & Shoulders, GS Condro) nebo přímo v prodejnách oceněných obchodníků (ETA). Výjimkou nebylo ani použití v letácích či akčních nabídkách (Mountfield, dm drogerie), v outdoorové komunikaci (České dráhy) nebo v rámci on-line marketingu (Gemini, Kostelecké uzeniny, Lidl). Novinkou pro tento rok je upravené logo programu, ve kterém více vynikne rok, v němž vítězové ocenění získali. Značky, které obhájily titul letos opakovaně, mohou navíc využít i kombinované složené logo s uvedeným počtem vítězných ročníků.
Partneři programu Důvěryhodné značky 2019:
- výzkumná agentura a odborný partner:
Nielsen Czech Republic - partner e-mailové komunikace:
Email kampaně - B2C mediální partneři:
Bus TV, E15, Evropa 2, Frekvence 1, Mediapharma, Store Media, Youradio talk - B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru - partneři ceremonie:
- Behavio, TEPfactor, Wau Studio
- speciální partner ceremonie:
ppm factum