Vzhledem k rostoucím nárokům českých konzumentů kávy se kavárenský řetězec CrossCafe rozhodl pro zásadní změnu. Opouští používání stávající technologie pro přípravu kávy, kterou dosud užívají některé největší konkurenční řetězce, a investuje do pořízení pákových kávovarů od jedné z nejinovativnějších společností na světě. Kromě změny technologie se CrossCafe rozhodlo i pro změnu kávové směsi.
Česká republika je křižovatkou „kávové kultury.“ Setkává se zde americký přístup ke konzumaci kávy, jenž je charakteristický velkým objemem kávových nápojů pro dlouhé popíjení s italskou kávovou kulturou, která se vyznačuje nápoji s koncentrovanou chutí a vůní. Pro Itálii jsou charakteristické malé velikosti nápojů, jako je espresso o 30 mililitrech.
Češi si při domácí přípravě nápojů s chutí dají ranní „kýbl“ kávy, který je většinou tvořen poměrem 1:1 kávy s mlékem. Ovšem v posledních letech roste skupina zákazníků, kteří si rádi dají kávu „po italsku“. Itálie nastavila celosvětové kvalitativní standardy pro přípravy základních kávových nápojů. Na českých kavárnících potom záleží, jak tyto dvě kultury sloučí a jak nabídku kávy ve svých kavárnách uzpůsobí poptávce.
„Velkou výzvou na českém kavárenském trhu je příprava oblíbeného espressa americana, což je jednoduše řečeno espresso, neboli pikolo, prodloužené různým množstvím horké vody. Otázky se týkají způsobu přípravy. Existují hned tři postupy, které ovlivňují výslednou chuť nápoje. Nejrozšířenější je ten, kdy se káva namele nahrubo, aby byla doba extrakce stále do 30 vteřin a nelouhovaly se nezdravé látky. Výsledkem je pěkná crema na nápoji, ale nedostatečně vylouhované aromatické látky. Výsledná chuť je relativně silná se stopami třísloviny a dřevitosti.
Druhý způsob přípravy je ten, kdy připravíme klasické espresso/pikolo, které prodloužíme čistou horkou vodou. Buďservírujeme pikolo a vedle horkou vodu k dolití dle libosti, nebo nápoj rovnou o čistou horkou vodu doplníme. Výsledkem obou dvou způsobů přípravy je nápoj na cremu chudší, ale má příjemnou čistou chuť kávy. Po ochutnání mnoha a mnoha šálku jsme nakonec zvolili cestu druhou, cestu čisté příjemné chuti,“ dodává šéfbarista CrossCafe Petr Korbel.
Češi se o kávu zajímají stále více a naučili se vyhledávat a vychutnávat kvalitu, proto je na místě, aby se poptávce přizpůsobili i dodavatelé. CrossCafe proto plošně přechází od technologie tzv. superautomatických kávovarů na kávovary pákové. Nové stroje jsou od největšího a zároveň dlouhodobě nejinovativnějšího výrobce – společnosti Cimbali Group, konkrétně značky Faema. Franchisor CrossCafe do této inovace investuje více jak 10 milionů korun a všem svým franchisantům je bezplatně poskytne jako podporu obchodu a rozvoje značky.
„Inovace jsou klíčem k úspěchu. Za devět let, co jsme na trhu, se kávová kultura v České republice značně změnila. Jsme náročnější a informovanější. Cítili jsme, že bez nové technologie se dál neposuneme. Proto jsme si po pečlivém výběru dodavatelů zvolili italského výrobce kávovarů a vyhlášenou italskou pražírnu kávy se 130 letou historií. Kromě investice do pořízení kávovarů je se změnou spojeno také dokonalé proškolení personálu,“ vysvětluje Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe Original.
Nová kávová směs CrossCafe je složena ze 70 % z arabiky (směs čtyř různých odrůd) a zbylých 30 % tvoří jedna odrůda robusty. Různé odrůdy a poměr arabiky vůči robustě má za následek vytvoření kulaté chuti, ze které nijak výrazně nevystupuje kyselina. Při hledání ideální chuti nové směsi byl toto jeden z hlavních cílů – nikoli směs s výraznou kyselinou, tak typickou pro arabiku, ale naopak chuť komplexní, jazyku příjemnou. Nebylo cílem, aby hosté v chuti nacházeli například santalové dřevo či chuť pražených mandlí, ale aby jim napití připomínalo vyvážený a lahodící akord.