Všichni, kterým záleží na původu produktů, jež nakupují, budou mít možnost podpořit myšlenku spravedlivého obchodování a druhou květnovou sobotu se připojit k oslavám Světového dne pro fair trade. Tento způsob obchodu, který dává příležitost drobným pěstitelům v rozvojových zemích uživit se za důstojných podmínek vlastní prací, se v České republice slaví od roku 2004. Hlavním cílem Světového dne pro fair trade je zviditelnit systém, který zaručuje férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, ale také šetrný přístup k životnímu prostředí.
V České republice mají spotřebitelé možnost snadno a účinně podpořit udržitelný ekonomický model nákupem fairtradových výrobků. Mezi nejrozšířenější patří zejména potravinové produkty jako je káva, čaj, kakao, čokoláda, rýže, ořechy, ovoce nebo kosmetické přípravky vyrobené z Fairtrade surovin. Certifikát Fairtrade, který je jednotlivým produktům udělován, zavazuje společnosti i jejich dodavatele k dodržování mezinárodních kritérií, mezi něž patří například garance výkupní ceny, zákaz využívání geneticky modifikovaných plodin, omezování používání chemických hnojiv a pesticidů, spravedlivá odměna pracujícím nebo zákaz dětské práce.
Jednou ze společností podporující koncept fair trade je i producent a dodavatel kávy společnost Segafredo Zanetti. V praxi toto zapojení znamená například to, že společnost Segafredo podporuje drobné zemědělce pěstující kávu a vyplácí jim sociální příplatek, který mohou místní farmáři využít například na vzdělávání, zdravotní péči či jiné služby pro svou komunitu. Kávové třešně pěstitelé sklízí ručně, což oproti moderní metodě mechanického setřásání pomocí sklízecích strojů zaručí šetrnější sklizeň. Tento tradiční způsob zaměstná 50 osob na místo jednoho stroje. Z hlediska celosvětového obchodu představuje káva po ropě druhou nejvíce obchodovanou komoditu. Dodržování standardů Fairtrade zaručuje producentům výkupní ceny pokrývající náklady na udržitelnou výrobu a důstojný život, a to i v případě nepředpokládaných propadů na kávové burze.
„Káva s certifikací Fairtrade splňuje kromě smysluplného ekonomického konceptu také naše představy o kvalitě a lidé si ji v kavárnách objednávají nejen z dobročinných důvodů, ale také proto, že jim chutná,“ komentuje postoj společnosti Segafredo k systému Fairtrade marketingová manažerka Petra Knapová a dodává: „Nechceme myšlenku fair trade využívat pouze jako marketingový nástroj, ale usilujeme o vytvoření co nejkratšího řetězce mezi producentem a zákazníkem. Takový férový obchod přináší farmářům v rozvojových zemích perspektivu a zvyšuje jejich konkurenceschopnost na celosvětovém trhu s kávou.“