ijournal.cz

Nepít je trendy. Do Česka dorazila móda nealkoholických destilátů

red Zdroj: www.without.cz 7.2.2020 Koktejl

Do Česka se valí velký globální trend „uvědomělého pití“. Ten pochází ze stále sílícího zájmu lidí o zdravý životní styl a obecně zvyšující se péči o tělo i mysl, jehož součástí se stalo i omezování spotřeby alkoholu. Cílem uvědomělého pití ovšem není předělat lidi na abstinenty, ale přimět je více přemýšlet o tom, co, kolik a proč pijí, a zkusit alkohol v některých případech nahradit jeho nealkoholickou alternativou.

image

Podle výzkumu společnosti BMC Public Health se v Anglii počet mladých lidí (16–24 let), kteří nepijí alkohol, zvýšil mezi roky 2005 a 2015 o 11 % (16 % v roce 2005, 29 % v roce 2015). Ve Velké Británii tak pravidelně nepije alkohol skoro třetina mladých lidí.

A spotřeba alkoholu pomalu, ale jistě klesá i u nás. Česko je podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) čtvrté na světě ve spotřebě alkoholu, což znamená propad o dvě místa oproti předchozím letům. A přicházející trend uvědomělého pití by měl spotřebu pomoci ještě více snížit, stejně jako je tomu ve světě.

Po nealkoholických drincích sahá stále větší počet zákazníků, a nejedná se pouze o mladé. Nealko volí jako alternativu třeba i špičkoví manažeři, sportovci, vyznavači zdravého životního stylu, nebo lidé, kteří třeba v pracovním týdnu nechtějí pít alkohol. A uvědomělému pití fandí i řada celebrit, např. Kim Kardashian, Katy Perry, u nás třeba Lucie Bílá nebo Mardoša z Tata Bojs.

„Pro lidi, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí pít alkohol – nemají zrovna chuť, musí druhý den do práce, řídí nebo vůbec nepijí alkohol – jsou jedinou možností voda nebo limonády. A všichni víme, jaká reakce následuje v baru, když si objednáte vodu: „Jsi těhotná?“ „Jsi nemocný?“ a podobně. A to chceme změnit. Chceme, aby si dobrý koktejl mohl dát každý, kdo zrovna na něj má chuť, každý, kdo si chce vyrazit s přáteli, aniž by nutně musel pít alkohol,“ říká Jan Jelínek, zakladatel značky W/O (čtěte Without), české firmy, která k nám importuje nealkoholické destiláty ze světa.

image

Že je nealkoholický destilát protimluv? Není tomu tak. Destilát lze vytvořit i bez alkoholu – většinou se skládá z různých bylin, koření a ovoce a slouží primárně jako základ koktejlů. Často napodobuje chuť alkoholických destilátů (ginu, rumu, whisky, …), ale často také chuťově přináší něco úplně nového.

Mezi největší výrobce patří například značka Lyre’s, která vyrábí alternativy ke známým alkoholickým destilátům, jako jsou gin, whisky, kávový likér, rum nebo dokonce absint. Zákazníci tak mohou s jejich produkty zacházet podobně jako s jejich alkoholovými obdobami – nealkoholický gin smíchají s kvalitním tonikem a mají skvělý nealkoholický gin & tonic nebo nealkoholický rum s colou a plátkem limetky dá dohromady Cuba Libre, který je chuťově jen stěží rozpoznatelný od své alkoholické verze.

Koktejly si můžete namíchat i doma, nealkoholické destiláty bude možné od února objednat v online supermarketu Rohlik.cz, nebo je budete moci otestovat i v několika pražských barech (Hemingway, Cash Only) a v restauraci Spojka Karlín.

image

Navíc, W/O ve spolupráci s legendárním barem Hemingway otevřel 4. února pop-up nealkoholický cocktail bar v prostorách Spojka Events, kam si budete moci přijít do stylového prostředí s přáteli či kolegy vyzkoušet, že pobavit se dá i bez kapky alkoholu.

„Pít jen colu nebo minerálku už nikomu nestačí a mít z nealko koktejlů na menu jen virgin mojito, to už je pro světové bary zcela nemyslitelné. Navíc, nikdo neříká, že nealkoholické destiláty jsou pro abstinenty. Například u nás je nejčastěji prodáváme lidem, kteří si již objednali jeden nebo dva alkoholické drinky, jsou již v náladě, ale nechce se jim odcházet ani se opíjet moc,“ říká Aleš Půta z baru Hemingway, jenž se svými barmany exkluzivně připravil menu nealkoholických koktejlů pro zmiňovaný pop-up i své bary.

„Jak velký úspěch bude mít tento trend u nás, je otázkou. Všeobecně však platí, že se mu daleko více daří v zemích s vysokou spotřebou alkoholu, kde je pití alkoholu hluboce zakořeněno ve společnosti. Právě tam se mohou lidé, kteří nechtějí pít alkohol, cítit ‘odstrčeni’,“ uzavírá Jelínek.


W/O

W/O je nová distribuční společnost dovážející výhradně nealkoholické destiláty z UK, Německa a Austrálie. Do jejího portfolia spadají značky Lyre’s, STRYYK, Caleño nebo Everleaf.

image10W/O vzniká v roce 2020 jako dceřinka mateřské agentury B&T, která se věnuje adaptacím globálních trendů na český trh. Šéfem W/O je Lukáš Prokop, který má, po prodeji slavné karlínské kavárny Parlor, W/O jako další business výzvu.

Partnery W/O jsou Hemingway Bar, Spojka Karlín, Rohlík.cz a FANY.

https://www.without.cz/

 

Hemingway bar

Hemingway bar Aleše Půty patří dlouhodobě mezi nejlepší světové bary a je klenotem pražské barové scény. Hemingway se vyznačuje hlavně vysokou kvalitou svých drinků a schopností snoubit tradiční svět mixologie s novými trendy a kreativním přístupem. Jeho sesterským barem je bar Cash Only, kde se k drinkům podávají hot dogy.

https://www.hemingwaybar.cz/

 

Restaurace Spojka Karlín

Nová stylová karlínská restaurace Spojka Karlín je součástí spřátelených projektů Spojujeme. Vaří se zde mezinárodní kuchyně, která uspokojí vegany, vegetariány, ale také milovníky masa. Moderní přístup ke gastronomii se odráží v nepoužívání průmyslově zpracovaných potravin, rafinovaného cukru a přípravy jídel od základu za použití čerstvých surovin. Vedení mezinárodního týmu kuchařů má na starosti šéfkuchař Ondřej Panoš.

https://www.spojka-karlin.cz

 

Rohlík.cz
Největší český online supermarket, který má v nabídce nejen produkty od největších českých a zahraničních značek, ale také ty od malých českých producentů, farmářů, pekařů a řezníků. Díky tomu jeho nabídka nemá na trhu konkurenci, nejen co se týče šíře, ale i kvality.

www.rohlik.cz

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Autor

red

Zdroj: www.without.cz